Tilastollisesti matkailukesä alueella on ollut vilkas. Yöpymisten määrä tammi-heinäkuussa verrattuna edelliseen vuoteen on kasvanut 36 %. Yrittäjien mukaan erityisesti leirintäalueiden käyttöaste on lisääntynyt, ja alueella jo asemansa vakiinnuttaneet sekä uudet tapahtumat ovat täyttäneet majoituspaikat.
Laitalan Lomilta kerrotaan, että heillä vilkas kesä on johtunut pääasiassa hurjasta määrästä erilaisia tilaisuuksia, kuten häitä ja syntymäpäiviä. Äksyjen ämmien matkapaketit ja majatalosta majataloon-ryhmämatkat ovat tuoneet majatalon pitopöytään ja elämyksien ääreen isompia ryhmiä tasaiseen tahtiin. Ryhmiä on tullut pääasiassa saksankielisestä Keski-Euroopasta.
Äksyjen Ämmien mukaan kesä on ollut tavalliseen tapaan vilkas. Ohjelmapalveluiden ja teatteripakettien kysyntä oli vähäisempää, mutta luontoon ja rentoutumiseen liittyvät aktiviteetit kiinnostavat matkailijoita. Suomesta matkailijat tulevat pääasiassa pääkaupunkiseudulta. Kansainvälisiä matkavarauksia tuli tänä kesänä jopa Yhdysvalloista saakka.
Illallisravintolat-pilottikokeilu:
Elämysillalliset 2023
Elämysillalliset syntyi matkailijakyselyn palautteen perusteella, jossa toivottiin alueelle enemmän iltaravintoloita. Elämysillallisiin osallistui neljä yritystä: Laitalan lomat, Männikkölän pirtti, Kaneli Lunch & Cafe ja Hyvärilä nuoriso- ja matkailukeskus, joilla oli kesäviikonloppuisin vaihtuvana viikonloppuiltana tarjolla elämyksellinen kattaus paikallisia antimia.
Kokeilu lähti aluksi hitaasti käyntiin, mutta tavoitti asiakkaat paremmin kesän edetessä. Nähtiin, että tällainen varmasti lähtisi toimimaan pitkäjänteisemmällä toiminnalla ja monipuolisella markkinoinnilla. Kokeilussa positiivisena pidettiin asiakkaiden ylistävää palautetta ja illallisten tunnelmaa.
Ensi vuonna uusiksi? Suunnittelemme Nurmekseen seuraavaa ravintolakokeilua ensi vuodelle. Jos yritystäsi kiinnostaisi kokeilla tällaista konseptia ja osallistua seuraavaan illalliskokeiluun, olette lämpimästi tervetulleita joukkoon! Ilmoita kiinnostuksestasi ja kysy lisätietoja niina.turunen@pikes.fi tai 050 4066 122.
Matkailun kasvusuunnitelma valmistunut
Yhdessä alueen matkailuyritysten ja Nurmeksen kaupungin kanssa laadittu matkailun kasvusuunnitelma on nyt valmis, ja lähdemme syksyn aikana toteuttamaan siinä sovittuja askelmerkkejä kohti ammattimaista, yhtenäistä ja vahvaa Bomba-Nurmeksen matkailualuetta. Suunnitelmaa on tarkoitus päivittää matkan varrella niin, että se palvelee alueen kehitystä ja muotoutuu sen mukaan, mitkä toimenpiteet ovat missäkin kohtaa tarpeellisia. Jos haluat lisätietoja matkailun kasvusuunnitelmasta tai sen toimenpiteistä, voit olla yhteydessä matkailumarkkinoinnin koordinaattori Niina Turuseen niina.turunen@pikes.fi tai 050 4066 122.
Matkailumarkkinointi:
LakelandBomba ja visitbomba.fi
Visitbomba.fi-sivusto on kerännyt vuodesta 2020 lähtien 358 776 istuntoa. Sivuston sisältöä päivitetään jatkuvasti ja sen toimivuutta sekä saavutettavuutta kehitetään yhteistyössä Atflown kanssa.
Vuonna 2023 LakelandBomban Facebook- ja Instagram-tilit ovat tavoittaneet noin 129 000 käyttäjää, josta maksullisen markkinoinnin osuus on 57 000. Google Adsin markkinointikampanjat ovat tavoittaneet 154 000 käyttäjää. Markkinoinnissa on tehty yleisluontoista alue – ja brändimarkkinointia, jonka lisäksi on nostettu paikallisten toimijoiden ajankohtaisia tapahtumia, kohteita ja tuotteita.
VisitBomba-matkailuneuvonta
PIKESin vastuualueena on Bomba-Nurmeksen matkailuneuvonta. Kesällä 2023 matkailuneuvoja oli paikalla Bomban talon matkailuneuvonnassa 10.6.-5.8.2023. Kesän matkailijoiden kokonaiskävijämäärä oli pyöreät 2500, keskimäärin 53 päivässä, enimmillään 133. Heinäkuu, Bomban kesäteatteri ja karjalaiset käsityöt samassa tilassa lisäsivät selvästi vierailijoiden määrää. Yleisimmät kysymykset liittyivät majoitukseen, Bomban taloon ja Puu-Nurmekseen. Matkailuneuvonta on avoinna karttoja ja esitteitä tarvitseville Bomban talon aukioloaikoina. Seuraavan kerran matkailuneuvoja on paikalla Bomban talolla syyslomaviikolla 42. Matkailuneuvonnan puhelinnumero 046 922 3511 palvelee ympäri vuoden.
Matkailun ajankohtaiset kuulumiset koosti matkailumarkkinoinnin koordinaattori Niina Turunen.