Matkailumarkkinointia monikanavaisesti
Tänä vuonna on toteutettu entistä monikanavaisempaa mainontaa, kun tapahtumiin on taas vihdoin voitu osallistua. Tapahtumissa, joissa olemme olleet esillä tänä vuonna, on käynyt yhteensä noin 20 000 kävijää. Vaikka luku voi kuulostaa pieneltä, niin henkilökohtainen kontakti on monesti se, joka jää kuluttajalle parhaiten mieleen ja samalla saamme ajankohtaista asiakaspalautetta.
Kohtaamamme henkilöt muistelevat mielellään Nurmeksessa käyntejä ja kertovat kokemuksista sekä kysyvät lisätietoja ja vinkkejä, mitä tällä hetkellä alueella on tarjolla matkailijoille. Tampereen Kotimaan matkailumessuilla Pohjois-Karjalaa ei osattu sijoittaa Suomen kartalle, mutta suurempien lähikaupunkien maininta helpotti jo hahmottamaan Nurmeksen sijainnin. Joensuun toritapahtumassa, Keskustan kesän avauksessa alueemme tapahtumat ja käyntikohteet kiinnostivat kävijöitä ja junayhteys yllätti monet.
Digillä mitattavaa tunnettuutta
Digimainonnan edut ovat se, että sillä voidaan saavuttaa tehokkaasti erilaiset kohderyhmät ja ennen kaikkea mainontaa voidaan mitata. Mainokset Facebookissa, Instagramissa ja Tik Tokissa ovat tavoittaneet satoja tuhansia käyttäjiä. Facebook-sivun julkaisut ovat tavoittaneet lähes orgaanisesti 190 000 käyttäjää ja Instagram-sivun julkaisut ovat tavoittaneet orgaanisesti yli 100 000 käyttäjää vuoden 2022 aikana. Lisäksi meillä vierailleet vaikuttajat ovat tehneet useita julkaisuja omiin kanaviinsa, joten erilaisia kohderyhmiä on voitu tavoittaa laajasti. Kampanjoita on toteutettu myös yhdessä yritysten kanssa, joiden avulla olemme tavoittaneet jokaisella kerralla satoja tuhansia henkilöitä. Markkinointia tehdään myös muun muassa hakusanamainonnan ja uutiskirjeen avulla.
Bomba.fi:ssä lähes 200 000 eri kävijää
Uusia markkinointitapoja ja ideoita kokeillaan rohkeasti ja hyväksi havaittuja käytäntöjä jatketaan. Bomba.fi sivuilla on vieraillut sen perustamisesta lähtien lähes 200 000 eri käyttäjää. Sivusto toimii matkailijan matkasuunnittelun apuna. Markkinoinnissa on nostettu esille alueen luontokohteita, matkailunähtävyyksiä kuten Puu-Nurmesta, mökkilomia, Bomban taloa ja kylpylää, majatalojen palveluja, ohjelmapalveluja, tapahtumia ja museoita.
Pielisen Karjalan Kehittämiskeskus Oy PIKES markkinoi Nurmeksen matkailua Bomba-nimellä, ylläpitää bomba.fi-verkkosivuja ja Lakeland Bomba-sosiaalisen median sivuja. Bomba-nimi otettiin yhteiseen matkailumarkkinointi käyttöön ja bomba.fi sivu julkaistiin 28.2.2020 yhdeksän matkailuyrityksen ja PIKES:n yhteisestä päätöksestä. Yhteisen ilmeen ja nimen avulla yhteismarkkinointi on ollut selkeämpää ja tehokkaampaa sekä myöskin tulosten mittaaminen helpompaa.
Matkailumarkkinointiin liittyvissä asioissa ota yhteyttä Katiin!