Kategoriat
Yritysneuvontapalvelut

Lihaa ja maitoa vastuullisesti

”Planet-based” – lihaa ja maitoa vastuullisesti ruokapöytiin

Palaa edelliselle sivulle

Kasvipohjaisten tuotteiden esiinmarssin myötä on herännyt kysymys eläinperäisten tuotteiden tulevaisuudesta. Kuluttajakysynnän kehitys on kiintoisassa vaiheessa. Vastuullisesti tuotetulle ruualle on jatkossakin kysyntää huolimatta sen tuotantomuodosta.

Kasvi- ja eläinperäiset tuotteet hakevat parhaillaan tarjonnan tasapainoa marketien hyllyissä. Samaa markkinapaikan hakemista oli nähtävissä myös kansainvälisillä BtoB-messuilla lokakuussa Ranskassa. SIAL-messujen uutuustuotenäyttely oli täynnä plant based-tuotteita. Mutta yleisön joukossa kiinnostuneita riitti ”Real meat” –merkein brändätyillä lihaosastoilla ja esimerkiksi Irlannin ”Grass Fed Dairy From Ireland”-osastolla. Eläinperäisiä tuotteita esiteltiin korostaen tuotannon vastuullisuutta.

Kuluttajien toiveisiin vastataan

Kansainvälinen FMCG Sustainability-tutkimuslaitos kartoitti kuluttajien mielipiteitä, mitkä syyt hidastavat ilmastoystävälliseen ruokavalioon siirtymistä.
Euroopassa suurimmat haasteet liittyivät ilmastoystävällisten tuotteiden kalliimpaan hintaan ja kuluttajien haluun nauttia jatkossakin eläinperäisistä tuotteista. Kasvipohjaisiin tuotteisiin toivottiin myös lisää kiinnostavuutta, kansainvälisiä elintarvikemarkkinoita työkseen seuraava Fennopromo Oy:n markkina-analyytikko Jukka-Pekka Inkinen kertoo. – Samalla kuitenkin ympäristöhuoli kuluttajilla kasvaa. Myös eläinperäisten tuotteiden valmistajien on otettava tämä huomioon, että kuluttajat voivat myös ne tuotteet valitessaan tehdä valintoja ympäristön hyväksi, jatkaa Inkinen.

Vastuullisuudesta markkinointikärki

Vastuullisuus nousee tärkeäksi kärjeksi lihan, kalan ja maitojalosteiden markkinoinnissa. Mielenkiintoinen uusi termi on ”Planet-based”, jota voitaisiin käyttää jatkumona jo tutuksi tulleelle ”plant-based” -termille. ”Planet-based” ei erottele kasvi- ja eläinperäisiä, mutta korostaa vastuullisuutta.

Kuluttajia myös kiinnostavat tarinat tuotteiden takaa. – Yritys voi tuoda esiin, että käyttää tuotteissaan vain ruoholla ruokitun lypsykarjan maitoa ja tukee raaka-aineostoissaan pientilallisia. Tai kertoa voi vaikkapa istuttavansa puun per myyty eläinperäinen tuote, Inkinen jatkaa.

Merkityksellistä on myös, kuinka paikallista tuotanto on tuotantopanosten osalta. Vastuullisuuden esille nostaminen tuo tuotteisiin sitä premium-laatua, jota tiedostavat kuluttajat tuotteista etsivät. Tuotantostrategiaksi eläinperäiseen tuotantoon sopii: vähemmän, mutta premiumina ja kallimmalla hinnalla.  

Maitotaloustuotteista yksi suomalaisen ruokaviennin valttikorteista

Suomessa valmistetuista eläinperäisistä tuotteista löytyy paljon ympäristövastuullista kerrottavaa, joilla kuluttaja voi jatkossakin nauttia laadukkaista jalosteista positiivisin mielin.

Eläinperäisten tuotteiden potentiaali voi nousta uudella tavalla esille ilmastonmuutoksen myötä. Syynä tähän voi olla esimerkiksi eri tuotantomuotojen veden käyttö. Karjankasvatus ja maidonjalostus ovat vettä paljon käyttäviä tuotantotapoja. Niitä kannattaa harjoittaa juuri Suomessa. Alat voisivat tätä kautta nousta jopa maamme kilpailuvaltiksi? Maidontuotannossa maallamme on kilpailuetua verrattuna kilpailjamaihin. Vesirikkauttamme voi jo nyt käyttää hyödyksi meijerituotteiden brändäyksessä.

Kolme esimerkkiä eläinperäisten tuotteiden vastuullisesta brändäämisestä:

Maple Hillin maitojalosteiden valmistukseen käytetty maito saadaan nurmirehulla ruokitusta karjasta. Tuotanto edistää siten hiilensidontaa ilmakehästä ja samalla parantaa maaperän kasvukuntoa.

Maple Hill tekee vastuullisuuden, luomutuotannon ja hiiliviljelyn hienosti kuluttajalle näkyväksi. Viestillään yritys tavoittaa juuri ne kuluttajat, jotka haluavat kuulla tarinan ostamansa tuotteen takaa ja vakuuttua tuotteen olevan ympäristöystävällinen.

Marple-hill-tuotteita

Kanadalainen Maple Leaf  Foods on erinomainen esimerkki siitä, että myös liha voi olla hiilineutraali tuote.

Maple Leaf Foods nimettiin jo vuonna 2019 maailman ensimmäiseksi hiilineutraaliksi elintarvikejalostajaksi. Yritys toteuttaa  toiminnassaan vastuullisuutta kokonaisvaltaisesti koko tuotantoketjussa. Vastuullisuudesta viestitään kuluttajille muun muassa tuotepakkausten “Carbon Zero”-logolla. 

Kanadalaisia Marple Leaf Foods -tuotteita

Vinkiksi suomalaisille juustonvalmistajille sopii brittiläinen UK Cheecies -brändi. Virkistävästi uudenlainen tuote on valmistettu aidosta maidosta ja eri juustolajikkeista. Tuote tuo monipuolisesti lisäarvoa raaka-aineille.

Yritys valmistaa juustoista snäksejä. Valmistustapana on, että juustoja kuivatetaan ja paistetaan. Tuotteet on valmistettu aidosta maidosta, low-carb-kriteerit huomioiden. Tuotanto on vastuullista, jota ilmentää se, että maito hankintaan perhetiloilta, snäksit valmistetaan juustojen ”ylijäämäpaloista” ja energianlähteenä toimii tuulivoima.

UK Cheecies-tuote

Kaikki artikkelit