Kategoriat
Yritysneuvontapalvelut

Leipämaakunnan uudet eväät

Palaa edelliselle sivulle

Pohjois-Karjala on leipämaakunta, jossa melkein puolet elintarvikeyrityksistä harjoittaa leipomotoimintaa. Leivonnan perinteet ovat pitkät. Tutuista taidoista on tarpeen pitää kiinni, mutta samalla uusia virtauksia kannattaa seurata. Kuluttajien mieltymykset tuovat itäsuomalaisille leipomoille uusia kasvun mahdollisuuksia.

Ala elää trendien mukana

Euroopan leipomoalan arvioidaan kasvavan noin 3% vuoteen 2027 mennessä. Tuotekategoriat säilyvät pitkälti ennallaan, eli kysytyimpinä tuotteina pitävät pintansa yhä leivät ja keksit, mutta makeillekin leivonnaisille, kuten kakuille riittää kysyntää. Oleellista yritysten menestymisen kannalta on tarjonnan monipuolistaminen. Tarjolla on tarpeen olla perinteisten tuotteiden lisäksi esimerkiksi gluteenittomia, luomu-, täysjyvä- tai lisäaineettomia vaihtoehtoja.

Markkinalla on nähtävissä polaroitumista, sillä toisaalta halpaketjujen myynti kasvaa, mutta samalla premium-tuotteiden asema vahvistuu. On-the-go-kysynnän trendiä mukailee mukaan valmiiina otettavien ready-to-eat -tuotteiden kysynnän nousu. Yhtenä nousijana ovat paistopistetuotteet, joille ennakoidaan kasvavaa kysyntää. Kuluttajat haluavat ostamisen helppoutta ja monipuolisuutta valikoimaan.

Ruokahävikistä tuoteinnovaatioita

Ruokahävikin pienentäminen on globaali haaste, joka koskettaa myös leipomoalaa. Esimerkkinä Keski-Euroopassa jokainen saksalainen heittää kotonaan pois n. 7,7 kiloa leipää ja leivonnaisia vuodessa. Kokonaismäärä vastaa n. 10 miljardia sämpylää. Tältä pohjalta syntyi Leivänpelastajien ”sankarileipä”. Itävaltalaisyritys tarttui asiaan muuttamalla ”eilisen leipää giniksi”

Vegaanituotteissa kasvun mahdollisuus

Yksi vahvimmista tämän hetken kuluttajatrendeistä on kasvispohjaisten ja vegaanisten tuotteiden kysynnän kasvu. Suuntaus vaikuttaa myös leipomoalaan. ProVeg-haastattelututkimuksen mukaan 64 % vastaajista kertoi ostavansa ainakin kerran kuussa kasvispohjaisia leivoinnaisia. Tuotteissa on tärkeintä on maku ja heti seuraavana luonnolliset ja terveelliset raaka-aineet, eläinten hyvinvointi sekä paikallisuus. Keski-Euroopan suurimmalla kuluttajamarkkinalla Saksassa vegaani- ja kasvistuotteiden markkina kasvoi v. 2021-2022 yli 22.7% :lla (Nielsen).

Markkinoilla on jo tarjolla laaja valikoima vegaanisia vaihtoehtoja liha- ja kalatuotteille, mutta leipomotuotteissa on vähemmän valinnanvaraa. Leipomoteollisuudella on ollut haasteellista vastata kasvavaan vegetuotteiden kysyntään. Tuotekehityksen tueksi on kuitenkin esimerkiksi brittiläinen International Taste Solutions (ITS) kehittänyt “Vegan Boost” –luontaisia aromivahventeita, joilla voidaan leivonnaisissa korvata perinteiset maitotuotteet ja kananmunan. Toisaalta monilla leipomoilla on jo nyt paljon tuotteita, jotka ovat jo vegaanisia. Moni yritys voisi jo nyt markkinoida tarjoomaansa vegenä.

Artikkelin lähteet:

Gira, Bakery market overview 

Industry ARC

ProVeg:

Tuotekehityksessä on mahdollista nostaa rima korkealle. Esimerkkinä tästä brittiläinen UK Fitbakes, joka markkinoi leivonnaistaan monilla free from-ominaisuuksilla, kuten että tuote sisältää 95 % vähemmän sokeria, 40 % vähemmän kaloreita ja 200% enemmän proteiinia kuin kilpailevilla leivonnaisbrändeillä. Ei keinotekoisia makeutus- eikä väriaineita. Silti tuote oli saanut paikallisessa leipomoalan tuotekehitysuutuuksien arviointiraadissa maininnan ”aidosti herkullinen ja maukas”.

Fit carrot cakes tuotepakkaus
Fit carrot cakes tuote informaatio

Yritysesimerkki: Kahden vahvan osaajan yhdistymisellä voimakkaasti vegetuotteiden markkinoille

Erinomaisena mallina yritysten yhteistyöstä ja kyvystä reagoida yhdessä vegetuotteiden kasvavaan kysyntään ovat saksalaiset Veganz Group AG ja leipomo Hack AG.

Berliiniläislähtöinen Veganz Group AG yksi Saksan suurimmista kansainvälisesti toimivista vegaanibrändeistä, jonka liikevaihto on 30 miljoonaa euroa. Sillä on myymälöidensä ja verkkokaupan valikoimissaan lähes 200 vegaanituotetta. Kolmannessa sukupolvessa toimiva lounaissaksalainen leipomo Hack AG on puolestaan vahva leipomoalan osaaja, jolla on myös valikoimissaan runsaasti vegetuotteita.

Yhdistämällä voimansa Veganz pystyy laajentamaan tuotevalikoimaansa leipomotuotteiden osalta. Hack AG on puolestaan löytänyt vegaanisille tuotteilleen lisää markkinoita Venganz –brändin avulla.

Kuvituskuva, the vegan baked goods from Veganz are here.

Kaikki artikkelit